Яка концепція земельної децентралізації захищатиме інтереси громад?

Вчора Аграрний комітет ВР розглянув законопроекти №7118 і №7118-1, які пропонують дві концепції  земельної децентралізації. Урядовий законопроект №7118, який особисто представляв віце-прем'єр Геннадій Зубко, передає радам об’єднаних громад функції розпорядження землями державної власності за межами населених пунктів (крім земельних ділянок під державними об’єктами), а також зміни цільового призначення земельних ділянок приватної власності. Про це написав на своїй сторінці у Фейсбук народний депутат України Олег Кулініч.

Вказані земельні ділянки у комунальну власність не передаються. Законопроект передбачає, що земельні ділянки державної власності можуть бути передані у комунальну власність, але виключно за розпорядженням голови відповідної ОДА, і окремо щодо кожної земельної ділянки. Будь-яких інших положень законопроект №7118 не містить.

Законопроект №7118-1, який за моєї ініціативи зареєстрований членами Аграрного комітету та іншими колегами, також передає радам об’єднаних громад функції щодо розпорядження землями державної власності за межами населених пунктів (крім земельних ділянок під державними об’єктами).

В той же час законопроект пропонує просту процедуру встановлення меж територіальних громад. Для цього необхідно розробити нескладну землевпорядну документацію, погодити межу із сусідньою місцевою радою і внести відомості про межі громади до кадастру. Якщо це буде зроблено, об’єднана громада одержує усі землі та земельні ділянки державної власності за межами населених пунктів (крім тих, на яких розташовані державні об’єкти) у комунальну власність.

Слід також додати, що на сьогодні як на рівні закону, так і на рівні підзаконних актів, процедура встановлення меж громад відсутня. І у разі прийняття будь-якого закону стосовно розширення земельних повноважень рад об’єднаних громад ми одержимо численні спори між місцевими радами за свою компетенцію. Цьому сприяє також те, що сьогодні межі близько 25 % взагалі не встановлювались, і будь-яка документація з цього питання відсутня. Тому положення щодо встановлення меж громад, закладені у законопроекті 7118 1 є необхідними у будь-якому випадку.

Функції щодо зміни цільового призначення земельних ділянок приватної власності за межами населених пунктів законопроектом 7118-1 також передаються радам об’єднаних громад.

Крім того, законопроект №7118-1:

1. Передає усім сільським, селищним, сільським радам (як об’єднаних, так і необ’єднаних громад) повноваження щодо:
— затвердження технічної документації із землеустрою щодо нормативної грошової оцінки земель за межами населених пунктів;
— виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) за межами населених пунктів.

2. Надає повноваження із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель:
— Держгеокадастру,
— виконавчим органам сільських, селищних, міських рад (в частині розгляду адміністративних справ щодо вчинення таких адміністративних правопорушень, як самовільне зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, використання земельних ділянок без оформлення речових прав на них, забур’янення).

Пропонується надати право місцевим радам самостійно приймати рішення про взяття на себе функцій державного контролю. У разі, якщо таке рішення прийнято, нагляд за здійсненням контрольних повноважень буде здійснювати Держгеокадастр.

3. Встановлює обов’язковість оприлюднення в мережі Інтернет усіх рішень органів влади про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

4. Встановлює наступний правовий механізм передачі до комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст земель колишньої колективної власності.
— передає до комунальної власності землі колективної власності ліквідованих КСП.
— надає можливість колишнім членам тих КСП, у яких паювання вже пройшло, але які не ліквідовані, до 2020 року допаювати сільськогосподарські угіддя (якщо такі залишились). При цьому в процесі допаювання усі несільськогосподарські землі мають бути передані у комунальну власність.

Якщо до 2020 року такі рішення колишніми членами КСП не прийняті, місцеві ради можуть звернутись до суду із заявою про передачу земель до комунальної власності в порядку визнання майна безхазяйним. Це стосується як сільськогосподарських, так і несільськогосподарських угідь.

Землі працюючих КСП законопроект не чіпає. Вони будуть продовжувати користуватись землями колективної власності. Але законопроект встановлює, що якщо такі КСП будуть в подальшому паюватись, то несільськогосподарські землі мають бути передані до комунальної власності.

Після тривалої дискусії за участі членів Аграрного комітету, представників уряду, експертів та науковців присутні на засіданні члени Комітету одноголосно підтримали за основу законопроект 7118-1. В той же час, яка з цих концепцій буде проголосована, вирішиться вже в сесійному залі.

Олег Кулініч, народний депутат України

Інфоіндустрія