Загальна картина на ринку ЗЗР

В останні роки розвиток бізнесу основних агрохімічних компаній світу дещо призупинився. Для забезпечення подальшого росту їм необхідні інноваційні рішення, нові продукти та діючі речовини, що потребує значних фінансових вкладень, нових ідей та наукових розробок.

Якщо говорити про світові тенденції, необхідно відзначити наступні глобальні зміни в структурі першої десятки гравців агрохімічного ринку: це купівля компанією Bayer американської компанії Monsanto (вартість $27 млрд), завершення купівлі китайською компанією ChemicalChina швейцарської Syngenta (вартість $17,4 млрд), об’єднання компаній DAS та DuPont (вартість $17,2 млрд), завершення купівлі компанії АDАМА дочірньою компанією Sanonda (ChemChina), а також передача, продаж і обмін продуктами між компаніями АDАМА, Syngenta та Nufarm. Виходячи з цього, на мою думку, лідируючі позиції на світовому ринку посяде трійка компаній Bayer Crop Science — Monsanto, ChemChina — Syngenta, DAS — DuPont — незалежно від того, як вони будуть називатись у майбутньому.

Крім того, в цій ситуації необхідно враховувати також ринок насіння, адже він суттєво впливає на збільшення обсягу продажів та прибутковість агрохімічних компаній. Наприклад, ще один світовий лідер — компанія BASF — не має суттєвого бізнесу насіння, однак після купівлі найбільшого бізнес-центру насіння у Bayer Crop Science — Monsanto — може збільшити свій портфель на $5-6 млрд і залишитися в чільній п’ятірці лідерів.

Звісно, не стоять осторонь й інші компанії: наприклад, компанія Nufarm збирається витратити близько $500 млн на покупку продуктів засобів захисту рослин.

Як бачимо, за відносно короткий період сума всіх об’єднань, покупок та реорганізацій сягнула $200 млрд. Після таких масштабних бізнесових трансформацій компаніям потрібен час, щоб визначитися з усіма перевагами та проблемами, які виникли в ході цих процесів.

Взагалі перше півріччя 2018 року показало позитивну тенденцію розвитку загального бізнесу компаній. Але не за рахунок зростання підрозділів та територій, а за рахунок інших видів бізнесу та деяких країн — наприклад, країн Південної Америки, де ріст складав більше 15% в основному за рахунок спалахів розвитку шкідників. А враховуючи величину цих територій, їхній вплив на ріст бізнесу був доволі суттєвим.

Звичайно, до кінця року загальна картина на ринку буде змінюватись. Так, ще досить довго на агрохімічний ринок впливатимуть коливання цін на сільськогосподарську продукцію, екстремальні погодні умови, курси національних валют, різке падіння прибутковості дистриб’юторської та дилерської систем. Серйозний вплив на галузь та її гравців також матимуть дискусії про канцерогенний ефект гліфосату, відмова ринку від параквату, заборона в багатьох країнах нейротоксинів тощо.

Крім того, загальною проблемою після об’єднань стане доступність діючих речовин для виробництва пестицидів на основних ринках Китаю, Індії та Латинської Америки. Адже аспекти, пов’язані з екологією, токсикологією чи соціальними моментами в регіонах їх виробництва, призводять до їх подорожчання. Тож не всі гравці агрохімічного бізнесу зможуть вчасно та в повному обсязі закупити діючі речовини і виробити продукти. І це необхідно враховувати.

Як висновок, хочу сказати, що в майбутньому, і навіть близькому майбутньому, структура агрохімічних компаній продовжуватиме змінюватись. На нас чекає нова хвиля покупок та об’єднань, які сьогодні складно передбачити.

Водночас, у найближчій перспективі ці глобальні процеси жодним чином не вплинуть на виробництво засобів захисту рослин в Україні й світі. Концентрація агрохімічного бізнесу, навіть у руках декількох глобальних виробників, завжди дасть можливість отримати товар. Питання тільки в одному — скільки за це необхідно буде заплатити. А ось що буде в найближчому майбутньому з дистрибуцією — це вже інша тема.

Інфоіндустрія за матеріалами agroportal.ua

Читайте нас у Telegram

Популярні Новини

Підпишись на Infoindustry