Будівництво водного шляху Е40 на території Білорусі: усі екологічні ризики для України

Для України кричущою є загроза будівництва білоруської частини водного транспортного шляху Е40. Уплив від реалізації проєкту торкнеться інтересів нашої держави, оскільки основні будівельні роботи заплановані на річці Прип’ять у Білорусі, а переважна частина басейну річки − в Україні. Українська природоохоронна група підготувала звіт про вплив проекту Е40 на Україну. Звіт стане в пригоді Міндовкіллю та Комітету Верховної Ради з питань екологічної політики. Саме ці державні органи повинні вимагати транскордонної оцінки проекту Е40.

Про це повідомляє ІА “Інфоіндустрія” з посиланням на прес-службу Української природоохоронної групи.

Внутрішній водний шлях Е40 – проєктований судноплавний транспортний шлях, який має з’єднати Балтійське та Чорне моря. Загальна протяжність становитиме 2352,8 км. Попри те, що Україна є завершальною частиною проектованого водного шляху і основна частина будівельних робіт відбуватиметься в межах р. Прип’ять у Білорусі, саме наша держава зіткнеться з найважчими наслідками трансформації довкілля, викликаними реалізацією проекту. Експерти Української природоохоронної групи проаналізували ризики для довкілля та якості життя населення від будівництва ВВШ Е40:

  1. Реалізація проєкту ВВШ Е40 потребуватиме колосальних інженерних втручань у долину Прип’яті на території Білорусі (спрямлення русла, часткова його каналізація, зарегулювання русла каскадом гребель, створення водосховищ, щорічне днопоглиблення тощо). Зазначене призведе до значних змін у довкіллі, оскільки спричинить зміну водності в басейні річки.
  2. На території України кращий стан збереження річок та боліт у басейні р. Прип’ять, ніж у межах його білоруської частини. А переважна більшість всіх інженерних перетворень долини річки заплановані в Білорусі. Це призведе до того, що катастрофічні наслідки будуть відбиватись переважно на території нашої держави. Ідеться про зменшення водності та зміну погодно-кліматичних умов Західного Полісся; висихання лісів; збільшення частоти та масштабів пожеж у лісах та на торфовищах; колосальні викиди парникових газів як внаслідок пожеж, так і через втрату зволоження торфовищ.
  3. Підтримання водного шляху потребуватиме щорічної розчистки русла і поновлення пропускних глибин. Постійний інтенсивний та масштабний антропогенний вплив буде лише примножувати негативні наслідки в часі.
  4. Проєктований ВВШ Е40 проходить по діагоналі через всю Зону відчуження й обов’язкового відселення в Україні та Білорусі, створюючи значні ризики перерозподілу похованих у грунті та донних відкладах радіонуклідів, вивільнення їх у товщу води та подальшу міграцію до водосховищ Дніпровського каскаду.
  5. Зміни в довкіллі, викликані інженерним перетворенням долини Прип’яті, призведуть до руйнівного впливу на стан біорізноманіття: нерест та нагул низки видів риб, знищення місць розмноження рідкісних видів флори та фауни, зміни та втрати рідкісних типів природних оселищ тощо.
  6. Інтенсифікація судноплавства призведе до посиленої інвазії небезпечних видів-інтродуцентів з Понто-Каспійського регіону до Балтійського й навпаки, що стане причиною зникнення багатьох аборигенних видів та деградації вразливих екосистем.

Описані ризики вимагають проведення транскордонної оцінки впливу на довкілля проєкту ВВШ Е40 та стратегічної екологічної оцінки рішень, що визначають необхідність створення такого водного транспортного шляху. Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України та Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики та природних ресурсів, а також Рада національної безпеки та оборони України володіють достатньою кількістю передумов для офіційного звернення до керівництва Білорусі щодо неприпустимості будь-яких робіт з будівництва водного шляху Е40 до проведення відповідної міжнародної екологічної оцінки проекту.

Ознайомитися з повною версією звіту можна за посиланням: https://cutt.ly/vvCmDE6

Читайте нас у Telegram

Пов’язані теми:

Популярні Новини

Підпишись на Infoindustry