Приватизація «Укрзалізниці» паралізує зернові перевезення

Парламент виключив «Укрзалізницю» із переліку державних об’єктів, які не підлягають приватизації. Якими будуть наслідки цього кроку? Про це інформаційна агенція «Інфоіндустрія» запитала засновника компанії «Зертек» Юрія Щукліна.

–Судячи з цього рішення, нинішній владі абсолютно байдужа доля і «Укрзалізниці», і всіх її клієнтів, тому що ніхто із нормальних підприємців, аграріїв чи зернотрейдерів не мріяв, щоб «Укрзалізниця» була знищена, – говорить Юрій Щуклін.

Ви вважаєте, що після приватизації «Укрзалізниця» припинить свою діяльність?

 –Нагадайте мені хоч один державний актив із ознаками монополії, який після приватизації почав краще працювати. Вона сьогодні забезпечує більшість вантажних та зернових перевезень, але я навіть уявити не можу, як це відбуватиметься після приватизації. Якби її приватизували в Німеччині, я б ні на хвилину не сумнівався, що це поліпшить ситуацію і її роботу, але ж ви розумієте, що її придбають кіпрські підприємці, які зацікавлені лише у надприбутках…

Але ж завдання будь-якого підприємства приносити прибутки, а не збитки…

–Будуть приватизовані лише вантажні перевезення, тобто те, що приносить дохід, а збитки, яких завдають пасажирські перевезення, буде дотувати держава, але якщо вона раніше одержувала прибутки від вантажних перевезень, то тепер це навантаження ляже на платників податків. Тобто замість того, щоб спрямувати кошти на розвиток освіти, медицини, будемо підтримувати пасажирів.

Чи одержить економіка і зокрема зернотрейдери те, чого хотіли прискорення перевезень?

–Я передбачаю, що приватник взагалі закине невигідні напрямки. Тому що прибуток «Укрзалізниці» формують найвигідніші локації на самих напружених нитках графіка, так от, оці напружені нитки приватизують першими, малодіяльні ділянки залишаться без уваги інвесторів. Думаю, що приватизація «Укрзалізниці» іде в комплексі із відкриттям ринку землі. Як ви думаєте, у кого буде більше шансів придбати землю? У того, хто має прямий доступ до ринку, маючи у  руках приватну тягу, яка стане інструментом тиску на ринок вантажів і землі. Хто буде нею володіти, той визначатиме, до кого швидше і гарантовано потраплятимуть вагони. Хто їх не одержить, змушений буде доставляти зерно іншими видами транспорту, втрачаючи на тонні 500-1000 грн. Чи буде він конкурентоздатним на ринку землі?

Але ж тяга буде тепер приватною, як і мріяли зернотрейдери…

– Я вважаю, що власниками приватної тяги не може бути, хто попало, бо це обернеться монополізацією і неконтрольованим ростом тарифів. Приватну тягу можна дозволити в першу чергу виробникам, вантажовласникам та підприємствам які мають залізничні потужності. Не можна допустити, щоб тяга стала окремим бізнесом, вона має бути лише в структурі аграрних виробництв. Тепер уявіть собі: заходить сюди приватник, він говорить, я купую новий локомотив, не за 15 млн грн., а за 28 млн грн, інші витрати він туди теж нанизує і виправдовує через якийсь новий тарифний орган із, в цей тариф внесуть все що завгодно і ми вимушені будемо його оплачувати. Головне, щоб не зайшли кіпрські компанії, якими володіють нинішні і колишні чиновники та  функціонери доріг.

Група сільгосппідприємств може скооперуватися, купити локомотив на свій полігон, і там його використовувати, але якщо вам не вистачає магістральних локомотивів, зробіть передоплату залізниці на п’ять років, вона купить на ці гроші магістральний локомотив, він буде у її власності, а ви будете ним користуватися і напрямок, на якому працюєте, буде забезпечений тягою, і ніхто вас не шантажуватиме під час ринку землі тим, що у зоні вашого господарювання є малодіяльна станція, яку не будуть обслуговувати.

 Але ж, як інакше розв’язати проблему дефіциту тяги?

–У нас і справді, сьогодні на 300 вагонів, умовно кажучи, припадає 100 локомотивів, але як «Укрзалізниця» їх придбає, якщо власники вантажів не хочуть оплачувати реальний тариф, а тому дорога списує щороку багато локомотивів, а замість них ставить одиниці. Ринок накупив зерновозів, тепер приватний парк становить 14 тисяч одиниць, але вони простоюють, тому що бракує локомотивної тяги і бригад. Можна було б збільшити швидкість руху, але цього не дає зробити стан колій, бо в тариф не закладено вартість їх модернізації. Ніхто не мріяв про такий кінець «Укрзалізниці», все сталося дуже швидко, я сподіваюся, що трейдери та аграрії зберуться і дадуть оцінку цій ситуації та знайдуть із неї вихід.

Інфоіндустрія