«Укрзалізниця» проводить маршрутизацію перевезень в інтересах агрохолдингів?

Таку думку висловив голова логістичного напрямку громадської організації Бізнес-Варта Валерій Ткачов на Елеваторному форумі-2020, організованому ProAgro. Маршрутизація відправлень зерна почалася в 2017 році. До цього Укрзалізниця без маршрутів, без закриття малодіяльних станцій перевозила понад 37 млн тонн. В цьому сезоні встановили рекорд – перевезли близько 40 млн т, тобто за два роки у нас обсяг перевезень виріс всього на 10%. Але зерновому ринку новації монополіста коштували дуже дорого. Ініціатором маршрутизації були 3-5 великих компаній, які мали маршрутні елеватори, Укрзалізниці також було цікаво укрупнювати ці відправки, щоб не розпилятися при перевезенні зерна. І що вийшло? На початок маршрутизації,  ми мали лише 70 маршрутних елеваторів, а близько 700 елеваторів були або обмежені у відвантаженнях або ж були зовсім відрізані від них. Тобто 5 великих компаній, які мають маршрутні елеватори, руками Укрзалізниці прибрали своїх конкурентів – малих і середніх елеваторів з конкурентного поля.

З іншого боку цей шок підхльоснув зерновий ринок, почали активно будуватися елеватори, кількість маршрутних елеваторів збільшилася до 190. Але 70% лінійних елеваторів все одно залишаються відрізаними від жд- інфраструктури.  «Я розумію, що маршрутизацію треба проводити, але не можна це робити так революційно, відрізавши дрібні елеватори, важливо діяти поетапно, спочатку оголосити всім елеваторам, що добова норма завантаження – 15 вагонів на добу, хто її виконує, той перевозить, і поступово рости, через рік це буде 25 вагонів і так далі», – говорить Валерій Ткачов.

Він вважає, що єдиним способом оживити малодіяльні станції – формування ступеневих збірних маршрутів. Це те, що запропонувала компанія «Кернел», тобто кооперуватися навколо опорної станції і звозити з дрібних елеваторів зерно і формувати маршрут. При цьому під ступеневі маршрути треба виділяти вагони загального парку, але на сьогодні це не робиться.

Наступне питання графікові відправки. Це коли особливий клієнт платить додаткових 20% і твій маршрут іде по чіткому графіку. Такий вид відправки робився під 2-3 великі компанії, бо для того, щоб зробити повноцінну графікову відправку треба три речі: мати свій маршрутний елеватор, свій вагонний парк і свій портовий термінал, вважає Валерій Ткачов. Чи багато в нас компаній відповідають цим критеріям? «При цьому я згоден, що рух по графіку – це сучасний правильний і важливий вид відправки, але на мою думку його треба робити не під якусь компанію, а для всього ринку», – вважає Ткачов.

Інфоіндустрія

Читайте нас у Telegram

Пов’язані теми:

Популярні новини

Підпишись на Infoindustry