Фінальний текст Законопроєкту ще не доступний, проте експерти PwC в Україні слідкували за процесом голосування поправок до цього Законопроєкту і нижче надають перелік частини основних і важливих змін, які можна очікувати щодо оподаткування доходів фізичних осіб (ПДФО).
- В перелік об’єктів нерухомості, дохід від продажу яких може не оподатковуватися при продажі один раз протягом року, внесені земельні ділянки сільськогосподарського призначення, безпосередньо отримані платником податку у власність у процесі приватизації або виділені в натурі (на місцевості) власнику земельної частки (паю), а також земельні ділянки, отримані у спадщину
- Дохід, отриманий платником податку від продажу протягом звітного податкового року другого об’єкта нерухомості, а також усіх наступних продажів об’єктів, що отримані у спадщину, оподатковується за ставкою 5% ПДФО від доходу від продажу
- Дохід від продажу протягом звітного податкового року трьох та більше об’єктів нерухомого майна оподатковується за ставкою 18% ПДФО від чистого доходу(!), тобто різниці між доходом та вартістю придбання такого об’єкту нерухомості, розташованого на території України, включаючи (але не виключно) таке:
- вартість витрат на придбання та набуття права власності на нерухомість за різних умов (купівля, міна, будівництво, отримання частки зі статутного капіталу, іпотека і т.і.) та реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснювалися у зв’язку з придбанням /отриманням прав на нерухомість
- вартість об’єкта нерухомості, що був задекларований фізособою як об’єкт декларування у порядку одноразового (спеціального) добровільного декларування (амністійного декларування)
- вартість об’єкта нерухомості, що був отриманий при ліквідації (припиненні) юридичної особи (у тому числі іноземної) або утворення без статусу юридичної особи (у тому числі іноземного) платником податків — акціонером (учасником, партнером, пайовиком, засновником, контролюючою особою)
- вартість подарованого об’єкта нерухомості, яка дорівнює сумі державного мита, реєстраційного збору чи інших аналогічних платежів, податків та зборів, сплачених у зв’язку з таким даруванням.
- цінних паперів (ЦП) під час розрахунку інвестприбутку від продажу таких ЦП (п. 170.2.2)
- рухомого майна у вигляді авто/мотоцикла/мопеда чи іншого ТЗ під час розрахунку прибутку щодо третього та наступних продажів за рік (п. 173.2)
- майнових прав (право вимоги) під час розрахунку доходу від продажу права вимоги, або отримання грошей у рахунок погашення боргу за таким правом вимоги (п. 19 підрозділу 1 розділу ХХ “Перехідні положення”).
Також розширено коло декларантів, які мають право скористатися податковою амністією, оскільки обмеження буде діяти тільки для осіб, які виконували в Україні публічні функції у розумінні ЗУ «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», починаючи з 1 січня 2010 року.
- іноземні дивіденди
- інвестприбуток
- прибуток контрольованих іноземних компаній (КІК)
- розподіл прибутку, включаючи накопичений за минулі періоди, з утворень без статусу юридичної особи, яке не є КІК.
- розподіл прибутку з трастів та інших іноземних утворень без статусу юридичної особи (не КІК), оподатковується за ставкою 9% ПДФО
- фізособа — отримувач таких виплат, зобов’язаний подати разом із річною податковою декларацією копії таких документів:
- рішення уповноваженої особи (трастового (довірчого) керуючого), з інформацією, що виплата здійснюється у зв’язку з розподілом прибутку
- письмове підтвердження наявності у платника податку прав на одержання таких виплат.
- право на податкову знижку щодо витрат на освіту надано не тільки батькам, але й опікунам і піклувальникам, включаючи батьків-вихователів
- на 2021 та 2022 рік до податкової знижки включаються в повному обсязі витрати на допомогу медичним закладам, а також витрати на лікування та придбання лікарських засобів та/або виробів медичного призначення, необхідних для лікування гострої респіраторної хвороби COVID-19, витрати на вакцинування для профілактики гострої респіраторної хвороби COVID-19, а також витрати на сплату страхових платежів, сплачених страховику-резиденту за договорами страхування на випадок захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19, платника податку, та членів його сім’ї першого ступеня споріднення
- передбачено, що контролюючий орган не може в цілях підтвердження витрат вимагати інформацію у платників податків, що міститься в базах, доступ до яких він безпосередньо має.
Звертаємо увагу, що це не повний і не деталізований перелік запропонованих змін. Ми розкажемо про інші суттєві зміни у наступних повідомленнях.
Законопроєкт набирає чинності з 1 січня 2022 року (крім окремих положень), за умови підписання Президентом Україні.
Інфоіндустрія