13.07.2017
12 липня на засіданні Міжфракційного депутатського об’єднання з питань захисту економічної конкуренції було заслухано доповідь Антимонопольного комітету щодо шляхів забезпечення добросовісної конкуренції на ринку мінеральних добрив України. В зібранні взяли участь кілька народних депутатів України, представники хімічної галузі, трейдери агрохімічної продукції, зокрема технічний директор ТОВ «Хімтехнології» Денис Куликов, виконавчий директор Союзу хіміків України Володимир Гришечкін, директор з маркетингу та комерції компанії GROSSDORF Сергій Рубан, фахівці Федеральної торгової комісії та Міністерства юстиції США. Вів засідання народний депутат України, президент УАК Леонід Козаченко, який наголосив на вкрай складній ситуації на ринку мінеральних добрив, яка потребує втручання держави. Доповідав директор департаменту АМКУ Ігор Кустовський.Як з’ясувалося, у січні 2015 року до АМКУ надійшла заява Полтавського гірничо-збагачувального комбінату про порушення законодавства про захист економічної конкуренції на ринку мінеральних добрив з боку ТОВ «НФ Трейдинг Україна». Заява була прийнята до розгляду і 14 травня 2015 року за розпорядженням АМКУ, було відкрито справу за ознаками порушення, передбаченого пунктом 2, статті 50 та пунктом 1 частини 2 ст 13 закону України «Про захист економічної конкуренції». Йшлося про зловживання домінуючим становищем на загальнодержавному ринку аміачної селітри шляхом встановлення таких цін реалізації аміачної селітри, які були б не можливі за умов наявності достатньої конкуренції на ринку. АМКУ зробив запити до всіх учасників ринку добрив: виробників, імпортерів, до підприємств АПК, щоб зрозуміти їхнє бачення проблеми. Розслідування показало, що в 2015 році, доля групи компаній OCTСHEM, в яку входили окрім «НФ Трейдинг», Сєвєродонецьке об’єднання «Азот», Рівнеазот, ПАТ «Азот», на внутрішньому ринку України становила 61%. Близько 90% аміачної селітри від загального обсягу реалізованої продукції, продавалася через одну компанію – НФ «Трейдинг Україна». Під час дослідження АМКУ аналізував вартість продукції, яка поставляється на внутрішній та зовнішній ринок всіма учасниками групи, за якою ціною вони одержують основні сировинні матеріали, вивчав складові собівартості різних видів азотних добрив. Можна побачити, що в період 2014 року і більшої частини 2015 року, динаміка зростання ціни закупівлі природного газу істотно відрізняється від динаміки зростання цін на мінеральні добрива, які вироблялися групою. Ціни за якими «Рівнеазот» та ПАТ «Азот» закуповували природний газ у суб’єктів господарювання значно перевищували граничний рівень цін на цей продукт, встановлений НКРЕ приблизно на 31%. АМКУ дійшов висновку, що таким шляхом штучно створювалось підвищена собівартість продукції. Періоди з січня по квітень та жовтень 2015 року, відзначаються найнижчими рівнями рентабельності підприємств групи. За цими даними реалізація аміачної селітри, виробництва OSTСHEM на експорт у 2015 році і 2014 році була… збитковою.
АМКУ паралельно вивчив господарську діяльність інших компаній галузі, які не входять до OSTСHEM. Було встановлено, що ПАТ «Дніпроазот» купував газ за цінами, що не перевищували граничні рівні, встановлені НКРЕ, через це за аналогічний період рівень собівартості карбаміду виробництва цього підприємства, був нижчим на 24% від рівня собівартості такого ж продукту виробництва ПАТ «Азот», тоді як на останньому рентабельність становила мінус 23%.
За результатами розслідування АМКУ 20.03.2017 року сформулював подання, у висновках якого йдеться про те, що ПАТ «Рівнеазот», Сєверодонецьке об’єднання «АЗОТ», ПАТ «Рівнеазот», ТОВ «НФ Трейдинг Україна» порушили антимонопольне законодавство. В рішенні також зазначено, що на всіх учасників групи буде накладено штраф в розмірі 10% виручки товариств від реалізації товарів робіт і послуг за 2016 рік. Вказаним суб’єктам господарювання, що входять до OSTCHEM, рекомендовано припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, шляхом встановлення таких цін реалізації основних видів азотних мінеральних добрив, які могли б діяти за умов достатньої конкуренції на ринку. Попередні висновки було направлено всім учасникам розслідування. Наразі державний уповноважений та управління завершують роботу над фінальним варіантом рішення, яке буде винесене найближчим часом на засіданні державних уповноважених комітету.
АМКУ продовжує слідкувати за розвитком ситуації на ринку азотних добрив. Було проведено моніторинг цін залишків продукції на складах в регіональному розрізі. У дослідженні зазначається, що дії гравців та регуляторів ринку, серед яких введення антидемпінгових мит, зупинка виробництва на заводах OSTCHEM призвели до суттєвої зміни структури споживання азотних добрив в Україні. Після введення в 2014 році антидемпінгового мита на російську аміачну селітру, частка цього продукту на ринку протягом 2015 року зменшилася на 10%. І ця тенденція зберігається і надалі. Введення мита призвело до підвищення цін на аміачну селітру і наблизило цей найпопулярніший на той момент вид азотних добрив у ціні до карбаміду. Частка продукції OSTCHEM на ринку азотних добрив зменшується і становить 44,2%, в той час як доля імпорту в 2014 році зросла з 21% до 43%. На підставі цього АМКУ зробив висновок, що введення антидемпінгових мит не виконало завдання захисту вітчизняних виробників.
Учасники зібрання взяли активну участь в обговоренні доповіді АМКУ. Було висловлено чимало пропозицій щодо регулювання ринку агрохімічної продукції та демонополізації галузі.
«Нам хотілося б, щоб наша хімічна галузь була конкурентоспроможною та максимально забезпечувала потребу аграріїв, – сказав Леонід Козаченко, закриваючи засідання. – Монополія на ринку мінеральних добрив залишається, а тому ми повинні вдосконалювати роботу АМКУ, Мінекономрозвитку, яке приймає рішення щодо ведення мит проти постачальників продукції в Україну, треба враховувати й політичний фактор, бо коли йдеться просто про конкуренцію, одна річ, а коли про Росію, тут виникають інші чинники. Але найголовніше, щоб результатом цієї роботи, був розвиток нашої економіки. Будемо наполягати, щоб ці питання вирішувалися з врахуванням кращого світового досвіду». Народний депутат повідомив, що за результатами цього засідання будуть направлені пропозиції у профільні комітети ВР, до Кабміну. Дискусія буде продовжена.
Олександр КАРПЕНКО.
Інфоіндустрія
Читайте нас у Telegram