Як український харчопром долає катастрофічний брак технічних спеціалістів

Українські підприємства з переробки харчових продуктів уже говорять про катастрофічний брак технічних спеціалістів. Тут важливим уточненням буде сказати, що найгостріше брак технічних кадрів відчувають середні та великі підприємства харчопрому. Іх технологічні процеси та виробниче обладнання складніші, ніж на менших підприємствах, і вимагають спеціальних знань.  Технічні спеціалісти — це фахівці технічної спеціалізації (йдеться передусім про обслуговування і ремонт складного харчопереробного устаткування) та спеціалісти технологічної спеціалізації (йдеться про зміну чи адаптацію технології виробництва чи створення технологій для нових типів харчових продуктів).

За оцінками галузевої асоціації U-Food, на сьогодні в Україні працює близько 1200 середніх та великих харчопереробних підприємств. Аналітики ринку передбачають, що в найближчі роки обсяг українського експорту суттєво не зміниться. Попит внутрішнього споживача, переживши стрімке зниження через виїзд значної частини українців за кордон з початком великої війни, теж помітно не зросте найближчим часом.

Тому великих і середніх підприємств харчопрому стане менше — близько 1000, відбудеться таке скорочення за рахунок укрупнення існуючих гравців ринку. За прогнозами U-Food, загальна потреба харчопереробних підприємств у технічних та технологічних фахівцях становитиме 500-600 спеціалістів.

Хто такий «техніко-технологічний спеціаліст» для галузі харчової переробки?

Гравці галузі розрізняють технічних спеціалістів і технологічних спеціалістів.

Технічні фахівці — це ті, хто мають спеціалізовані знання і навички для здійснення ремонту, обслуговування й налаштування складного енергетичного, холодильного, вентиляційного та виробничого обладнання.

Технологічні фахівці — це ті, хто спеціалізується на розробці, адаптації чи зміні технології виробництва харчових продуктів. Наприклад, виробник сирів, який перестав одержувати певні інгредієнти з Італії, має змінити технологію виробництва, а для того, щоб перейти на нову технологію, необхідно залучати технолога харчової промисловості.

Куди поділися технічні спеціалісти?

Причини кадрового дефіциту технічних спеціалістів у харчовій промисловості багатовимірні.

Можна припустити, що причиною нестачі технічних кадрів стала війна росії проти України, що призвела до переходу чоловіків на службу до Збройних Сил України, а жінок — до виїзду і перебування за кордоном з міркувань безпеки. Але війна лише підсвітила та посилила брак технічних кадрів, який існував у галузі вже давно. В Україні багато років буксує технічна освіта. Наслідком маємо те, що середній вік технічних спеціалістів, які є на сьогодні, 45+. Вже за 10-15 років цей пул професіоналів вийде на пенсію, в той час як нових технічних експертів немає чи вкрай мало.

За законом попиту і пропозиції, коли попит перевищує пропозицію,  вартість іде вгору. Отже, щороку вартість технічного спеціаліста для підприємства харчової переробки зростатиме. Відповідно, мати такого спеціаліста в штаті стане дорогим задоволенням. Прогнозовано, заробітна плата технічного спеціаліста зросте до 2 000 доларів у гривневому еквіваленті без урахування податків. А з огляду на те, що за приблизними оцінками на 1200 підприємств харчової переробки в Україні маємо щонайбільше 400 техніко-технологічних експертів, укомплектувати кожне підприємство таким спеціалістом стає не тільки дорого, але й неможливо.

Аутсорсинг у харчовій галузі — відповідь на критичну ситуацію з кадрами.

Відповіддю на ситуацію, що склалася у галузі, став аутсорсинг техніко-технологічних спеціалістів у харчовій галузі, який розвивається і набирає обертів.

Ukrainian Food Association U-Food із 2022 року формує такий продукт для ринку і забезпечує дефіцитними техніко-технологічними експертами підприємства галузі по всій Україні.

Як це працює?

Платформа U-Food об’єднує на своїх майданчиках понад 400 техніко-технологічних спеціалістів, яких погодинно чи попроєктно залучають гравці ринку відповідно до своїх потреб і нагальності питання. Іншими словами, аутсорсингова платформа U-Food об’єднує надавачів техніко-технологічних послуг для галузі, а галузь «ділить» чи співкористується їхньою експертизою, коли це потрібно підприємству.

Послуги аутсорсингового центру надаються бізнесам в екстреному (протягом доби і скоріше), оперативному (від доби до 72 годин) чи консультаційно-сервісному (від 72 годин) порядку по всій території України.

І швидкість, і географічна доступність мають величезне значення для підприємств харчової промисловості. Наприклад, підприємства у регіонах, що ближчі до бойових дій, на кшталт Харкова, Миколаєва, Херсона — часто потребують екстреної технічної підтримки після обстрілів, пов’язаної з необхідністю перепідключити обладнання до альтернативного джерела живлення, швидко усунути пошкодження, яких зазнають підприємства через дії ворога. Швидкість для таких бізнесів — це збереження сировини і готової продукції від псування.

Географічна близькість технічного спеціаліста до місця надання послуги теж важлива, адже впливає на вартість послуги і, відповідно, на собівартість продукції.

У U-Food також розповідають, що близько 80% спеціалістів, які працюють з аутсорсинговим центром, мають основне місце роботи і використовують U-Food як додаткове джерело доходу. «До війни важко було навіть уявити, щоб конкуренти «ділилися» своїми спеціалістами, а зараз  це питання операційної ефективності всієї галузі, всі працюють на одну мету», — коментує Богдан Шаповал, генеральний директор ГС “Ю-Фуд”.  Інші 20% спеціалістів у базі U-Food і раніше працювали у форматі незалежних консультантів, а завдяки U-Food одержують більше замовлень.

Математика для клієнта

Навіть якщо відкинути той аргумент, що на ринку немає достатньо технічних спеціалістів для всіх підприємств і це спонукає гравців ринку «ділитися» дефіцитними кадрами, аутсорсинг має низку економічних переваг для бізнесу.

По-перше, це прозоре, передбачуване ціноутворення та ефективне використання людино-годин. Бізнес платить рівно стільки, скільки послуг одержує від технічного спеціаліста. Вартість визначається або погодинно, або попроєктно, або за змішаною формулою.

По-друге, замовник не турбується про додаткові витрати, пов’язані з утриманням співробітника у штаті, на кшталт, оплати лікарняних, відпусток, понаднормової роботи.

По-третє, підприємство-замовник отримує гарантію якості виконаних робіт. Аутсорсингова платформа здійснює оплату технічному спеціалістові лише після підтвердження від замовника, що послуги прийняті і зауважень до роботи спеціаліста замовник не має.

До 70% відшкодування вартості послуг аутсорсингової платформи U-Food для ММСП

Щоб допомогти підприємствам галузі, у 2022 році Програма USAID АГРО підтримала U-Food Association у створенні Аутсорсингового центру. А з 2023 року і по сьогодні USAID АГРО компенсує до 70% вартості послуг для ММСП, щоб допомогти виробникам здійснювати технічне обслуговування та ремонт обладнання в умовах обмежених фінансових ресурсів. Центр вже допоміг понад 400  ММСП, надавши їм понад 1100 різноманітних послуг.

Що далі?

У U-Food наголошують, що аутсорсинговий центр — це перш за все формування бази знань. «Ми прагнемо створити базу знань, що міститиме інструкції, алгоритми налаштування і ремонту, практичні посібники для роботи з різними типами, брендами та специфікаціями обладнання для харчопрому», — пояснює Богдан Шаповал, генеральний директор ГС ”Ю-Фуд”.

У 2025 році U-Food планує провести форум на тему аутсорсингу в харчовій індустрії, що, на переконання асоціації, стане потужним поштовхом для розвитку цього ринку. У планах асоціації також співпраця з ВНЗ із метою відродження практики підготовки технічних та технологічних спеціалістів для харчової галузі.

Читайте нас у Telegram

Пов’язані теми:

Популярні новини

Підпишись на Infoindustry