Аграрний комітет ВР розглянув три законопроекти щодо земельних відносин та підтримки ОСГ

Вчора Аграрний комітет ВРУ розглянув низку питань, в тому числі три законопроекти. Серед них – вкрай важливий для здійснення земельної децентралізації проект № 7363 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання створення та діяльності дрібних фермерських господарств і деконцентрації повноважень у сфері земельних відносин», поданий Президентом України. Також це проекти «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння розвитку виноградарства» (реєстр. № 6603) та «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо відновлення конкурентоспроможності судноплавства України» (реєстр. № 6735). Перші два були підтримані за основу, а третій – відхилений. Цю подію на своїй сторінці у Fasebook прокоментував народний депутат України Олег Кулініч.Як голова земельного підкомітету Аграрного комітету хочу зазначити, що переважна більшість положень законопроекту №7363, по суті, є напрацюваннями нашого комітету. До президентського законопроекту увійшла більшість положень законопроектів 4355 та 7018-1. Крім того, до законопроекту увійшла значна частина законопроекту 7060, а також весь антирейдерський законопроект, який протягом жовтня-листопада розроблявся робочою групою нашого комітету.

Тепер по окремим положенням законопроекту:

Перше – землі за межами населених пунктів передаються у власність об’єднаним громадам.

Друге – місцеві ради будуть мати державний контроль за землями у частині нецільового використання землі, самозахватів і забур’янення.

Третє – в цьому законопроекті враховане питання колективної власності. Адже 1,5 млн га земель у нас використовується в тіні, і мільярди гривень проходять повз бюджети.

Четверте – передача місцевим радам повноважень по затвердженню нормативної оцінки землі за межами населених пунктів. Плата за землю надходить до бюджетів місцевого самоврядування, тому саме місцеві ради мають встановлювати базу оподаткування.

П’яте – антирейдерський блок. Знову ж таки, сюди увійшла значна кількість напрацювань нашого Комітету, про які я розповідав раніше у окремих дописах. Усі ці положення, я думаю, заперечень не викликають. Тепер я хотів би перелічити ті відмінності, які є між законопроектом 4355 та президентським.

Перше – це розпорядники земель. У варіанті 4355 громади, які не об’єдналися, отримували землю у розпорядження, а ОТГ – у власність. У президентському варіанті пропонується ОТГ землі передати у власність, а всю решту земель – у розпорядження райдержадміністраціям.

Друге – відмінності щодо державного контролю за використанням та охороною земель. У варіанті 4355 ці функції надавалися Держгеокадастру, адже він їх здійснював історично, у президентському варіанті пропонується передати функції земельного контролю обласним державним адміністраціям.

Ну і ще одне питання для дискусії – це питання Академії аграрних наук. Кабміну доручається провести повну інвентаризацію земель академії і виявити ті землі, які не використовуються для наукових цілей. Ці землі мають бути вилучені. З однієї сторони, зловживань там достатньо. Усі ми знаємо про сумнівні договори про спільний обробіток і таке інше. Але з іншого боку, ми можемо отримати ситуацію, коли землю у підприємств Академії відберуть, а працівники втратять право на земельний пай. Тому ці питання потрібно обов’язково доопрацьовувати.

Нагадаю, що лише у цій каденції Ради з моєї ініціативи було зареєстровано 4 законопроекти: це 1159, 3510, 4355, 7118-1. Але питання передачі земель на місця так і не вирішено. Мені здається, президентський законопроект потрібно приймати за основу, швидко його доопрацьовувати і нарешті приймати рішення по суті.

Що стосується законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння розвитку виноградарства», внесеного членами Аграрного комітету, в тому числі і мною, то ця ініціатива передбачає встановлення мінімального строку у 25 років для договорів оренди та емфітевзису щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення під виноградниками або для їх закладання. Діяльність із закладення та вирощування виноградників потребує значних інвестицій. Тому інвестор повинен мати певні гарантії щодо довгострокового користування землею.

Також законопроект пропонує надати орендарю право на відшкодування витрат, здійсненних ним на посадку виноградників та догляд за ними у разі припинення договору оренди земельної ділянки під виноградниками. Це фактично є гарантією, що посаджені виноградники будуть збережені. В той же час слід зауважити, що право на вказане відшкодування не має стосуватись випадків, коли: договір оренди припиняється з ініціативи орендаря або у зв’язку з невиконанням ним своїх обов’язків; договір припиняється у зв’язку з закінченням його строку, а не достроково. В іншому випадку сторони договору оренди землі ставляться в нерівне становище, що створює умови для зловживань з боку орендаря.

Інфоіндустрія

Читайте нас у Telegram

Популярні Новини

Підпишись на Infoindustry