Перед жнивами згадаємо, як обмолочували зерно у ХІХ столітті

У своїх соцмережах Болградський історико-етнографічний музей у рубриці «Експонати розповідають» регулярно занурює читачів у минуле, розповідаючи про історію тих чи інших речей, які зараз зберігаються як згадка про спосіб життя наших пращурів.

Нещодавно співробітники музею розповіли про пристосування, завдяки яким у ХІХ столітті здійснювали обмолот зернових – після покосу, передає видання «Південь сьогодні».

Струм (арман, харман) – місце, де обмолочували та віяли зерно. Розташовувався він біля садиби, коло житла. Обмолот починався з ячменю. Розкладали косінину тільки коли припікало сонце, аби зерно добре обмолочувалося. Снопи розв’язували та спіралеподібно розкладали від стовпа до країв. По розкладених снопах багато разів проганяли волів чи коней, запряжених в арманський камінь. Він частково обмолочував зерно.

Арманський камінь – каток циліндричної форми, що виготовлявся з вапняку діаметром близько 40 см і довжиною 70 см із закругленими зубцями, в торцях якого вставлялись металеві штирі, на яких кріпилася дерев’яна рамка. На ній було пристосування для кріплення упряжки тяглових тварин.

Колоски відламувалися від стебел, з останніх виходила солома. Її великими, довгими, шириною до одного метра, граблями із загнутими зубами (тармик), забирали та несли до місця, де складали стоги.

Без арманського каменю у господарстві не обходилися, тож у Болграді відкрили майстерню з обробки каменю – ракушняка із села Главані. Міцні хлопці доводили привезене каміння до рівня сільгоспінструменту.

Наступний етап обмолоту здійснювався за допомогою молотильної дошки (дікані). Діканя – це дерев’яний сільгоспінвентар, що складається з трьох – п’яти з’єднаних дощок, підбитих безліччю дрібних крем’яних пластин. Їх спеціально виготовляли майстри, які вміли їх відколювати від великого кременю.

(Молотильна дошка (діканя). Історико-етнографічний музей с. Кайраклія.)

Коні тягли за собою по колу діканю, вона ковзала по стеблах колосків і подрібнювала їх у полову. Для прискорення молотьби на діканю клали два-три важкі камені. Іноді замість каміння садили дітей. Дорослі дерев’яними триріжковими вилами перевертали після дікані масу зерна та полови для більшого подрібнення колосків і для того, щоб краще обсипалося зерно. А слідом те саме робили вже «густішими» п’яти-, семиріжковими вилами й вилами «йа’ба», щоб підняти найдрібнішу частину маси. Її багаторазово перевертали і, коли вона ставала зовсім дрібною, віяли, підкидаючи дерев’яною лопатою (гребло’, лупа’та).

(Гребло. Граблі. Болградський історико-етнографічний музей)

Це давало можливість підняти зерно, що обсипалося в самий низ, для остаточного очищення від лушпиння, а верхню полову здувало повітрям на край армана. Процес цей тривав 5-6 годин, поки не залишалося неочищених зерен і полова була досить подрібнена. Найдрібніша полова використовувалася як корм худобі та у будівництві. Зерно збирали в мішки й зберігали у коморі чи на горищі.

Молотьба задунайських переселенців являла собою своєрідний комплекс, який відрізнявся від східнослов’янського. Характерними рисами цього комплексу було застосування молотьби способом волочіння, тоді як у східних слов’ян переважало биття ціпом – знаряддям для обмолоту (відокремлення зерна від колосків). Зазвичай воно складалося з двох рухомо пов’язаних кінцями палиць: довша – держак та коротша, робоча, частина, що ударяла по злаках.

 

В ХХ столітті на допомогу селянам прийшла техніка, але вони ще довго користувалися «старим» знаряддям.

(Фото з історико-етнографічного музею с. Кайраклія)
Читайте нас у Telegram

Пов’язані теми:

Популярні новини

Підпишись на Infoindustry