22.10.2022
Власне виробництво забезпечує 15% потреби: чий часник їстимуть українці?
Несприятливі погодні умови, які цього сезону спостерігалися в усіх країнах Європи, стануть причиною здорожчання продуктів харчування в 2022-2023 роках. Наприклад, пікова ціна на часник в Україні буде спостерігатися вже на початку 2023 року, коли настане період тотальної залежності від його імпорту.
Про це йдеться у матеріалі AgroPortal.ua .
Цього сезону в Україні спостерігається незадовільна врожайність часнику, а також скорочення площ через часткову окупацію територій Херсонської та Запорізької областей, де вирощували значні обсяги цієї культури.
«Оскільки Україна забезпечує себе часником лише на 15%, можна сказати, що імпорт варто очікувати, як кожного року, з Китаю, Єгипту, Іспанії, Нідерландів. Зростання ціни буде відчутне з осені 2022 року і до збору наступного врожаю», — розповідає керівник «Асоціації виробників часнику України» Юліанна Мусса.
«Єгипет є 5-ю країною з експорту часнику та цибулі у світі. Через посушливий клімат у Європі спостерігається низька врожайність часнику як в Іспанії, так і в Нідерландах. Їх позиції як експортерів цих продуктів залишаються стабільними, вони закривають підписані контракти, але не так, як хотілося б. На цьому тлі ціни Єгипту починають зростати і на часник, і на цибулю. Також причина зростання цін — подорожчання транспортування товару. Ситуація пов’язана також із воєнними діями в Україні, головні порти постачання залишаються закритими в цьому напрямку».
Вартість українського часнику на гуртовому ринку «Шувар» складає 120 грн/кг, імпортного — 105 грн/кг.
Перерозподіл ринку. Єгипет користується моментом
На світовому ринку експерти сьогодні відзначають декілька тенденцій, які пов’язані насамперед з погодними умовами, подорожчанням енергоресурсів та ускладненою логістикою.
В Іспанії обсяги виробництва часнику не такі високі, як очікувалося, і на міжнародному рівні іспанські експортери не можуть запропонувати свою продукцію за конкурентоспроможною ціною, оскільки вартість фрахту настільки зросла, що стає майже недоступною для операторів. Таким чином, Іспанія, яка є основною країною-виробником часнику в Європі, втрачає конкурентоспроможність на міжнародному рівні, враховуючи, що зазвичай понад 70% іспанської продукції експортується приблизно до 57 країн.
Тим часом такі країни, як Марокко чи Єгипет, користуються цією ситуацією на ринках, де в Іспанії був бізнес, адже можуть запропонувати свій часник дешевше, оскільки їхні виробничі витрати набагато нижчі. Зокрема, у Бразилії попит на мексиканський часник знизився через збільшення національного виробництва, а також збільшення імпорту часнику з Єгипту. Фактично низькі ціни на єгипетський часник витіснили іспанський часник з бразильського ринку. І хоч якість іспанського та мексиканського часнику краща, ніж продукту з Єгипту, але іноді ринок визначається ціною, а не якістю.
Водночас Китай цього року відправляє значні обсяги часнику на європейські ринки. При цьому в серпні в Китаї обсяг експорту часнику досяг найнижчого рівня з 2016 року. А у вересні на експорт вплинули великі проблеми з наявністю робочої сили. Також прогнозується, що деякі регіони, ймовірно, все ж таки скоротять обсяги експорту, оскільки Китай нещодавно зіткнувся із закриттям портів і мосту через COVID-обмеження. Це впливає на здатність країни експортувати, але також впливає і на внутрішній ринок, оскільки вантажівкам не дозволяється проїжджати через певні райони.
Пов’язані теми: