Український стиль аукціонів по-голландські або чому вони нікого не цікавлять

Думку Юрія Щукліна, члену Комітету ЄБА з логістики, щодо аукціонів від Укрзалізниці публікує Rail.insider. Далі пряма мова експерта.

Комерційний департамент УЗ зробив ринку, на перший погляд, несподівано дивовижну пропозицію: компанія оголосила на свої вагони-зерновози “голландські” аукціони (тобто, на пониження ставки). І я певен, що непосвячених у тонкощі взаємовідносин УЗ з аграрним ринком здивував та навіть спантеличило те, що відбулося далі: оголосивши голландські аукціони на 19-21 червня, Укрзалізниця так і не реалізувала жодної відправки у зерновозах, тому що жоден лот не зацікавив потенційних покупців. Виходить, АТ “Укрзалізниця” йде назустріч агровиробникам, які докоряють їй за дорогу логістику, пропонує їм нарешті не англійські аукціони (на підвищення ціни), а голландські, а у відповідь виробники крутять носом?

Диявол, як завжди, криється у деталях. Дійсно, на зустрічах з представниками Укрзалізниці в державних та консультативно-дорадчих органах, ми неодноразово наголошували на потребі в “голландських” аукціонах на зерновози УЗ. Тим паче, що АТ “Укрзалізниця” має досвід їх проведення. Наприклад, 1 та 3 листопада 2023 року УЗ проводила голландські аукціони на вагони-зерновози в експортному сполученні (Румунія та Польща).
Але (увага!) відправникам зернових вантажів тоді пропонувалися:

  • період надання вагонів під навантаження – листопад-грудень 2023 року (09.11-31.12.2023)
  • Коридор зниження ставок використання вагона на аукціоні: від стартової 1000 грн/доба до мінімально можливої ставки під час торгів у 210 грн/доба

Тобто, широкий часовий горизонт використання придбаних вагонів, та вигідний діапазон ставок.

А тепер порівняймо це з умовами нинішніх голландських аукціонів 19-21 червня, де відправникам зернових вантажів запропонували:

  • період надання вагонів під навантаження — до 30 червня
  • мінімально можлива ставка під час торгів – 1200 грн/доба

Таким чином, на цьому аукціоні ви в кращому випадку отримаєте вагон по 1200 грн/доба і маєте вантажитися вже наступного тижня. Теоретично, цільовою аудиторією цих аукціонів мали б бути відправники зернових вантажів, які вже продали їх певному покупцеві, і за цими вантажами в порт вже (!) прямують зафрахтовані кораблі, які готові завантажувати це зерно наступного тижня — але з якогось дива ці відправники досі не забезпечені вагонами до цих кораблів, і тому мають пристати на пропозицію УЗ взяти вагон по 1200 грн/доба.

По-перше, ринок так не працює. В цей період (між завершенням минулого сезону та початком наступного), дуже мала кількість гравців, готових навантажувати вагони своїм товаром сьогодні на завтра. Учасники ринку переважно зайняті тим, що зачищають елеватори перед новим врожаєм. По-друге, вагонів на ринку — валом. Зерновози, аналогічні за кубатурою укрзалізничним, пропонуються сьогодні по 200 грн/доба. А не за 1200 грн/доба.

Я відкидаю версію, ніби організатори аукціонів  Укрзалізниці не розуміють тонкощів бізнес-процесів аграрного ринку. Навпаки, карʼєрний шлях посадовця, який комунікує про аукціони, говорить, що він має бути дуже добре обізнаний з особливостями роботи елеваторів.

 

Читайте нас у Telegram

Пов’язані теми:

Популярні новини

Підпишись на Infoindustry