22.02.2025
З початком повномасштабної війни в Україні та блокування морських шляхів експорту єдиним варіантом забезпечувати світ необхідним продовольством та здійснювати міжнародну торгівлю в українських аграріїв було через сусідні країни та через порти на Дунаї. Детальний розбір у матеріалі прес-служби УКАБ.
Вже за декілька місяців після початку вторгнення, Євросоюз започаткував “Шляхи Солідарності” – альтернативні канали експорту української продукції, в тому числі агро-харчової, транзитом через сусідні до України держави-члени ЄС. На початку, обсяги експорту були незначними, адже наявна інфраструктура не була розрахована на той обсяг продукції, який необхідно було вивезти з України.
Однак, поступово по мірі налагодження процесів, обсяги почали збільшуватися. Також, додатковим альтернативним шляхом експорту стали порти на річці Дунай, які за 2022 рік наростили власну експорту потужність з 1 млн т на рік до війни до 1 млн т на місяць під час війни. Все ж, наявні альтернативні шляхи експорту не могли в повній мірі забезпечити потребу у вивезення продукції, а перехідні залишки, що формувалися в Україні, дедалі зростали.
В травні 2022 року індекс цін на агро-харчову FAO (ООН) побив рекорд, світові запаси зернових скорочувались, поки український ринок був перенасичений, а новий врожай вже скоро мав би збиратись. Тоді ж стало зрозуміло, що українська продукція має експортуватись в більших обсягах, і особливо в ті регіони, які раніше залежали від українських зернових. Вже в липні 2022 року був започаткований «зерновий коридор» з співпраці з ООН, Туреччиною та рф – морський шлях експорту української агропродукції, який пропрацював до липня 2023 року. В жовтні 2023 року, завдяки роботі ЗСУ, був відкритий власний морський шлях експорту продукції з українських портів Великої Одеси. Завдяки цьому і вдалося експортувати сформовані значні перехідні залишки до початку 2024/25 МР.
Максимальний обсяг, який був експортований через кордони сусідніх країн, становив 3,7 млн т зернових, олійних культур та продуктів їх переробки в серпні 2023 року (період, коли вже припинив роботу «зерновий коридор», а власний український морський шлях ще не розпочався). При цьому, структура експорту в розрізі країн була наступні: Румунія – 73% всього експортованого обсягу (завдяки морському порту Констанца), Польща – 14%, Угорщина – 9%, Молдова – 2% та Словаччина – 2%.
По мірі того, як налагоджувався власний експортний шлях, зменшувався транзит через сусідні країни. За останні 6 місяців 2024 року середньомісячний обсяг експорту через сусідні країн скоротився в 3,7 рази в порівнянні з піковим показником і становив в середньому 1,0 млн т зернових, олійних та продуктів їх переробки. При цьому, в грудні 2024 року в порівнянні з піковим показником експорт через румунський кордон скоротився в 8,2 рази до 0,3 млн т, польський – в 1,9 разів до 0,3 млн т, угорський – в 1,9 разів до 0,2 млн т, молдавський – в 8,9 разів до 0,01 млн т та словацький – в 12,0 разів до 0,01 млн т.
Пов’язані теми: