Горіхи, боби, томати очолили плодоовочевий експорт

Найрейтинговіші позиції в українському плодоовочевому експорті в сезоні 2018 року займали горіхи, яблука, бобові овочі та сушені бобові, а також помідори.

Про це на XVI Міжнародній конференції «Овочі та Фрукти України 2019. Експортний прорив» розказала в. о. міністра аграрної політики та продовольства України у 2019 р., експерт із зовнішніх ринків Ольга Трофімцева.

Зокрема, експорт горіхів за результатами минулого року склав $117 млн. По категорії «Плоди та горіхи» українські компанії виручили $78 млн, а зовнішні продажі яблук сягнули $15 млн. Не відстає й овочевий сегмент. Один лише експорт сушених бобових оцінюється статистиками у $115 млн. Бобових овочів продано за кордон на $35 млн, і ще на $10 млн — помідорів.

«Натомість саме помідори знаходяться в ТОПі овочевого імпорту до України. За 2018 р. їх ввезено на $37 млн. На другому місці — спаржа, третьому — цибуля. Але, як ми бачимо вже по поточному сезону, топові позиції можуть змінюватись залежно від поточної кон’юнктури ринків і ситуації з пропозицією того чи іншого продукту на внутрішньому ринку», — розповідає Трофімцева.

Традиційно посеред фруктів найбільше імпортується цитрусових ($217 млн), бананів ($144 млн) та ягід ($142 млн).

«Плодоовочевий сегмент дуже перспективний з точки зору експорту. Звісно, на зовнішній збут накладає відбиток те, що більшість такої продукції до сьогодні виробляється особистими господарствами населення, і відносно невелика частина – комерційними сільськогосподарськими виробниками», — говорить Трофімцева.

Основними критичними точками, важливими для виходу на зовнішні ринки в розрізі даного сегменту,  вона називає необхідність дотримання високих стандартів якості, цінову конкурентоспроможність, а також необхідність формування регулярних товарних партій виробником.

«Якість продукції має стати фішкою, конкурентною перевагою. Це те, що взагалі не має обговорюватись. І під якістю я розумію як мінімум декілька складових, в тому числі товарних вигляд вашої продукції, її упаковка. Що стосується ціни, то тут кожному з вас доведеться навчитись чітко рахувати вашу ціну, включаючи всі логістичні витрати, і розуміти, наскільки конкурентним ви зможете бути на тому чи іншому ринку, зважаючи на те, що боротьба іноді може йти за кожні пів цента. Але при цьому закликаю вас не позиціонувати українську продукцію як «дешеву», намагаючись демпінгувати. Краще пробувати виводити ваш продукт в преміальний сегмент і доводити, що Україна – це про ексклюзивну якість», — додає вона.

Трофімцева наголосила, що основним завданням для вітчизняних виробників плодоовочевої продукції на експортних ринках на наступні 3-5 років є робота над формуванням репутації українського постачальника, в зв’язку з тим, що нас ще недостатньо знають і, відповідно, не дуже довіряють потенційні покупці, виключно через системну та злагоджену роботу виробників та держави буде можливим сформувати репутацію надійного постачальника високоякісної плодоовочевої продукції з тим, щоб потім ця репутація працювала на кожного агровиробника і країну у цілому.