Українські садівники програють конкуренцію на міжнародних ринках

В сезоні 2019/20 років українські виробники яблука можуть не тільки втратити обсяги експорту продукції, але й репутацію надійного партнера на міжнародних ринках. Таку думку висловив економіст інвестиційного департаменту Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО) Андрій Ярмак у своєму блозі на EastFruit.“Те, як поводяться зараз багато українських садівників, говорить про їх повне нерозуміння функціонування світового ринку свіжих фруктів і своєї ролі в ньому.

Відсутність сили волі до співпраці і кооперації внаслідок взаємної недовіри, роблять кожного окремого українського садівника абсолютно непомітною розмінною фігурою світового ринку фруктів. І ось коли до них зараз звертаються іноземні покупці з країн, де українське яблуко вже полюбили і дізналися навіть споживачі, з проханням зробити пропозицію, що вони отримують у відповідь?

А у відповідь вони отримують мовчання, що абсолютно неприпустимо в побудові відносин з тими, хто може допомогти тобі конвертувати зусилля по вирощуванню і виробничі витрати в живі гроші. Або ж покупці отримують у відповідь якісь загальні фрази про те, що ось мовляв, «ми поки не готові зробити пропозицію по ціні, але ми таке класне підприємство, на підтвердження чого прикладаємо до цього листа каталог з фотографіями наших дерев і сховищ розміром в 10 мегабайт». Я це не вигадую – це те, що мені іноді пересилають імпортери, яких я пару років поспіль переконував, що з Україною працювати можна, і що це перспективно”,- зазначає фахівець.

Така поведінка українських виробників з закордонними бізнес-партнерами на думку економіста ФАО продиктована ситуацією, що склалася на внутрішньому ринку українського яблука, де оптом зараз можна продати продукцію середньої якості по 9-11 грн / кг, а преміальну – ще дорожче.

“Але його не пропонують практично взагалі. У той час як роком раніше в цей же час навіть по 4 грн/кг яблуко продавалося вкрай погано.

Відповідно, все якісне яблуко закладене або ж закладається на зберігання, погане продається на внутрішньому ринку, і дуже багато хто вже не вважає важливим думати про експорт і підтримувати напрацьовані раніше зв’язки, чекаючи, що зможуть все продати подорожче навіть на внутрішньому ринку або експортувати, коли ціна на світовому ринку зросте. Тобто виробники знову віддають перевагу іграм в казино системному маркетингу. Оскільки фруктовий бізнес створюється на десятки років, як мінімум, такий короткостроковий горизонт прийняття рішень просто нелогічний. Схоже, що всі вже забули минулий сезон, і все ще вважають, що низької ціни на яблуко більше не буде ніколи”,- висловив думку Андрій Ярмак.

За словами фахівця, багато хто з виробників яблука говорить, що вони почнуть продавати, коли ціни в ЄС і на Близькому Сході виростуть. Але чи виростуть вони? Адже виробництво яблука знизилося, переважно, в Польщі, та й то в категорії яблука, яке і так мало експортувалося, а йшло, головним чином на переробку та внутрішній ринок. А ось ключові експортери якісного яблука Європи не показали істотного зниження обсягів виробництва. Крім того, не варто забувати і про США – тут взагалі урожай, за оцінками місцевих фахівців, буде взагалі рекордним за всю історію.

Крім того, Сербія та Молдова на двох експортують до 400 тис. тонн яблука в рік. Це в 6-7 разів більше, ніж весь український експорт в рекордний сезон. І там урожай яблука в цьому році цілком добрий, в Молдові зібрали навіть більше, ніж в минулому, теж рекордному сезоні.

“І ось і Молдова і Сербія зараз починають активно шукати альтернативні Росії ринки збуту, дивлячись на те, де і як їх шукала Україна. З огляду на те, що українські садівники ігнорують запити покупців, серби і молдавани починають вже відбирати клієнтів у України.

Я припускаю, що коли наші садівники відкриють сховища з якісним яблуком і захочуть ініціювати експорт, то інтерес до їх яблука може виявитися нижче їх сьогоднішніх очікувань. Чи зможе внутрішній ринок спожити все вироблене яблуко і заплатити за нього адекватну ціну? В принципі такий варіант не виключений, якщо розтягнути продаж до кінця липня, і якщо припустити, що споживання буде залишатися високим весь цей час. Однак не варто забувати, що порівняно висока ціна на яблуко буде негативно впливати на споживання, тому експортувати яблуко все-таки доведеться. Тим більше, що за преміальне яблуко можна отримати більш високу ціну і повернути ПДВ”,- зазначає у своєму блозі Андрій Ярмак.

На думку фахівця ФАО, звичайно, іноземні покупці від українського яблука зовсім не відмовляться, але, при наявності альтернатив, враховуючи малі розміри кожного окремого постачальника і ставлення до торгівлі, вони точно будуть тиснути на ціну.

“Системна робота з експорту яблука і будь-якого іншого товару, передбачає ефективні комунікації і вибудовування довгострокових відносин з партнером-покупцем. Репутація постачальника завжди конвертується в більш високу ціну. А на позитивній різниці в ціні завжди можна заробити більше, ніж навіть потенційно заощадити на витратах.

Поки ж системним експортом яблука в Україні займаються окремі фірми. Вони не женуться за миттєвою вигодою і не грають в казино, а просто заробляють гроші, тому що вирощуючи яблуко преміальної якості для експорту в країни з високим рівнем ціни, дуже складно отримати збиток. А ось в казино, як відомо, виграє завжди казино”,- резюмував Андрій Ярмак.

UkraineFood.org

Інфоіндустрія

Читайте нас у Telegram

Популярні Новини

Підпишись на Infoindustry