В Україні цього року слід очікувати збільшення площ під всіма ягодами

Такого висновку дійшла аналітик оптового ринку «Шувар» Тетяна Гетьман, яка в кулуарах ягідної конференції SFRUIT TRANSFORMATION 2020 розповіла агенції «Інфоіндустрія» про ягідні тренди 2020 року.Швидко збільшуються площі під лохиною, повідомила Тетяна Гетьман, відносно сталою є ситуація з полуницею і вперше за останні роки торік відбулося зменшення площ малини, тому що для 2018 року були характерні критично низькі ціни, через це в 2019 році люди почали викорчовувати в першу чергу плантації з не дуже якісним посадковим матеріалом. Окрім того бракувало людей для збирання. Аграрії дійшли висновку, що малина досить складна культура і займатися нею слід або професійно, використовуючи високоякісний посадковий матеріал, або ніяк. Оцінок щодо реальних площі давати не можна, бо насправді багато малини вирощується в господарствах населення, які ніде не світять свої площі. Тут додався також погодний фактор, через це врожай малини був низький, а тому вона коштувала в 2019-му втричі дорожче. В цьому сезоні може відновитися тенденція до збільшення площ під малиною, але я впевнена, що це вже будуть більше професійні проекти, з високою продуктивністю і з розумінням, куди цю ягоду продавати. Одне слово, при закладанні нових плантацій буде враховуватися досвід несприятливого 2018 року.

Аграрії так і не навчилися координувати свої дії?

Проблема українського ринку полягає в тому, що комунікація між його учасниками дуже заплутана, досить примітивна, тобто наші фермери орієнтуються на ціни сприятливого року, збільшують площі, не маючи чіткого розуміння, куди вони продаватимуть ту ягоду, вони сподіваються на високий попит, що ціна буде гарна і до них приїде багато покупців, але здебільшого трапляється надвиробництво, бракує робочої сили, відтак розчаровуються, зменшують площі на наступний рік, ціна знову підростає. І  через те, що дуже багато проектів в тіні, ринок не може зрозуміти, наскільки зможе збільшитися пропозиція.

Може, виробники мають частіше читати огляди «Шувару»?

Так, в тому числі читати сайт «Шувару», приїздити на ринок, спілкуватися з потенційними клієнтами, до нас приїздить 3-3,5 тис клієнтів на день, розмовляти і домовлятися з ними, намагатися продавати напряму свій продукт, для того щоб розуміти, як він іде, тенденцію, специфіку торгівлі ягодою, де може втратити ваш потенційний бізнес-партнер, що ви можете зробити, як виробник, для того, щоб ягода була кращою і попит на неї був вищий, ніж в цілому по ринку, тобто вивчати ситуацію і тільки після цього приймати рішення про розширення виробничих площ.

Які прогнозуєте тренди на цей сезон?

Буде збільшення виробничих площ під усіма ягодами, можливо, зменшаться темпи зростання площ під лохиною, це поки що найдорожча ягода, хоча ціни по ній знижуються постійно за будь-якої погоди третій рік поспіль. Ми мали сезон 2017 року неврожайний через погодні умови, 2018-ий надто врожайний, 2019 теж був неврожайний і через погодні умови, і скорочення площ, тому що в 2017 році зазнали збитків. Тобто по лохині всі три сезони спостерігалося зниження ціни на 20-30% на рік. Це відбувається за рахунок збільшення плантацій в комерційному секторі, вступають в плодоношення нові плантації, які були засаджені до того, окрім цього почали садити цю ягоду господарства населення. Не всі комерційні виробники розуміють, що дуже скоро, домогосподарства будуть серйозно конкурувати на ринку. Ще один момент по лохині: внутрішня ціна по цій ягоди є вищою, ніж у Європі, польські фермери продають лохину дешевше, експортна ціна минулого сезону становила трохи більше ніж 4 євро, на внутрішньому можна було продавати по 5,15 євро, але ціна постійно знижується. Лохину в цьому році будуть більше заморожувати, це видно по минулому році, хоча ще три роки тому фермер про це навіть і думати не міг.

По полуниці тренд буде сталий, ринок фокусуватиметься на доробці і на сорти які необхідні клієнтам, тобто люди перед тим, як закладати плантацію, матимуть більше розуміння, кому вони продаватимуть, на заморозку чи на свіжий ринок, які  саме сорти будуть «працювати» краще в цьому сегменті. Змінилися вимоги до упакування. Якщо 5 років тому всі упаковували в пластикові піньєтки, то сьогодні йдеться про те, що  від пластику треба переходити на еко-упакування, цього вимагає клієнт. По смородині я не бачу великих перспектив для розвитку, бо це дуже складна ягода щодо маркетингу, особливих можливостей для експорту в неї немає.

Думаю, що збільшуватимуться плантації малини, при цьому вже будуть враховуватися вимоги потенційних клієнтів щодо сортів, розміру, якщо ця партія готується на експорт. Свіжа десертна малина буде трендом, але її складніше вирощувати. Тому треба зважувати, чи є інвестиційна можливість, чи не має.

Першою з’явиться полуниця із Закарпаття, це буде кінець квітня, початок травня. Важко сказати, якими будуть ціни. Минулий сезон фермери починали з 250 грн/ кг, рік тому – 350 грн/ кг, цього року ми вже маємо на Шуварі полуницю з Греції по 180 грн/ кг. При чому вона високоякісна, має запах, смакує. Одне слово, ринок незабаром розставить акценти.

Інфоіндустрія

Читайте нас у Telegram

Пов’язані теми:

Популярні новини

Підпишись на Infoindustry