11.06.2023
Ціни на яйця: від виробника до споживача (основні тенденції 2023 року).
Галузь птахівництва поступово оговтується від шокового стану, спричиненого початком війни, відновлює довоєнний рівень виробництва, забезпечуючи продовольчу безпеку та стабілізацію цінової ситуації на споживчому ринку України.
В минулому році, найбільше постраждав яєчний сектор, який зіштовхнувся з проблемами в реалізації швидкопсувної продукції, галопуючим падінням відпускних цін та втратою суттєвої частки виробничих потужностей в зонах бойових дій.
З початком війни, внаслідок порушення всіх логістичних маршрутів, мобілізації і звільнення працівників, зупинки експорту, заборони імпорту, проблем із забезпеченням кормами, кормовими добавками, ветеринарними препаратами, прострочення роздрібними мережами термінів розрахунків за поставлену продукцію, браком обігових коштів, пального, на підприємствах сектору відбулись порушення в усіх виробничих процесах. Виробники яєць змушені були позапланово позбуватись поголів’я курей-несучок та почали пропускати посадки птиці, на що впливала катастрофічно низька ціна реалізації та невизначеність розвитку військових дій.
Особливістю ціноутворення на ринку яєць є яскраво виражена сезонність через значну частку домогосподарств у структурі виробництва (більше 50%). Найдешевші промислові яйця зазвичай у весняно-літній період, що пов’язано із збільшенням пропозиції від господарств населення, зміною раціону харчування та умов зберігання яєць в період дії підвищених температур. І навпаки, із зменшенням виробництва в осінньо-зимовий період, ціни збільшуються. Фактично, від того яка цінова ситуація складеться у осінньо-зимовий період і залежить фінансовий результат підприємств протягом року. Звичайно, що не потрібно забувати про собівартість виробництва яєць, основну частину в якій займає вартість комбікормів.
До фактору сезонності минулого року додалися виїзд значної частини населення за межі держави, внутрішньодержавне переміщення людей, зниження купівельної спроможності населення через втрату чи скорочення заробітних плат, фактична зупинка експорту, призвели до скорочення споживання яєць та накопичення значних залишків на підприємствах. Ціна реалізації опускалася втричі нижче рівня собівартості. Фактично з лютого до серпня виробники несли збитки через цінову ситуацію на ринку.
Нетиповим фактором росту собівартості яєць восени було утримання поголів’я вікової птиці, яку вчасно через об’єктивні причини не замінили. Затрати на її утримання були досить високими, а продуктивність і якість яєць низькими, що впливало на ціноутворення всієї продукції підприємства.
На плани виробників з оновлення поголів’я суттєво вплинули перебоїв з енергопостачанням наприкінці минулого року. Використання резервних джерел живлення не лише суттєво збільшило собівартість виробництва продукції, а й підвищило ризики втрати поголів’я птиці внаслідок можливих збоїв у їх роботі. Це призвело до зміщення планових заходів з оновлення поголів’я, яке, для окремих виробників, завершилося лише у квітні цього року.
Асоціація постійно відслідковує баланс на ринку яйця курячого, і з впевненістю заявляє, що в Україні за останнє десятиліття жодного разу не було допущено дефіциту яєць на внутрішньому ринку, ринок залишався профіцитним навіть не дивлячись на скорочення виробництва протягом останніх років. Скорочувався експорт і переробка яєць, але насичення продукцією внутрішнього ринку завжди було пріоритетним для всіх виробників яєць.
Вже сьогодні можна придбати яйця в роздрібній мережі від 25 до 35 грн. за десяток. Більше того, перед Великодніми святами та після них національними роздрібними мережами здійснювалась реалізація яєць за акційними цінами від 19,90 до 29,90 грн. за десяток. Це свідчить про фізичну та цінову доступність продукту в цей період, при цьому ажіотажного попиту зі сторони споживачів не спостерігалося.
На кінець травня, порівняно з березнем, оптово-відпускні ціни виробників зменшились як мінімум на 50%, за цей час фіксувались періоди зниження відпускних цін втричі нижче від березневих. Нажаль, по незалежним від виробників причинам, динаміка змін споживчих цін не завжди синхронно змінюється із оптово-відпускними цінами виробників, тому для кінцевих споживачів зменшення цін було менш відчутним.
Саме відновлення прибутковості виробництва яєць, яке нарешті за довгий час спостерігалось останні півроку, простимулювало виробників до інвестицій у подальше підтримання та розвиток цього бізнесу. Нарощування і оновлення поголів’я активно триває з жовтня минулого року. Як наслідок маємо збільшення виробництва яєць у березні на 10% порівняно з груднем минулого року, а до кінця року очікуємо ще додаткових 20% росту обсягів виробництва. На полицях магазинів спостерігаємо суттєве зниження цін на яйця.
Нарешті відновлюється експорт яєць, що приносить країні валюту, таку необхідну сьогодні в умовах війни. За 4 місяці 2023 року експортери вийшли на обсяги експорту 2021 року, це хоч і значно менше попередніх періодів, але дозволяє з оптимізмом дивитися в майбутнє, враховуючи ті існуючі логістичні проблеми з українським експортом сьогодні. В період сезонності, експорт надлишку яєць слугуватиме певним стабілізатором внутрішніх цін, оскільки збитковість виробництва в літній період може призвести до позапланового скорочення поголів’я виробниками, що в свою чергу матиме негативні наслідки в перспективі для споживачів через можливе суттєве подорожчання продукції восени.
Пов’язані теми: