Виробництво органічної продукції в Україні вимагає цільової підтримки

Спілка виробників органічних сертифікованих продуктів «Органічна Україна» від імені суб’єктів виробництва органічної продукції в Україні звернулася до Уряду з пропозиціями щодо подальшої підтримки розвитку цієї галузі.За даними 2017 р., загальна площа сільськогосподарських земель з органічним статусом та перехідного періоду складала близько 289 тис. га (0,7 % від загальної площі земель сільськогосподарського призначення України), йдеться у зверненні. При цьому нараховувалось 529 операторів органічного ринку (найбільше — у Київській, Херсонській, Вінницькій, Одеській, Житомирській та Харківській областях). Українські сертифіковані органічні господарства займають площі від кількох гектарів, як і в більшості країн Європи, до декількох тисяч гектарів ріллі. У 2017 р. споживчий ринок органічних продуктів в Україні склав 29,4 млн. євро, а споживання на одну людину ― 0,68 євро (для порівняння: пересічний європеєць витрачає на органічні продукти 40,8 євро в рік, а мешканець ЄС ― 60,5 євро).

І сьогодні внутрішній споживчий ринок органічних продуктів в Україні продовжує розширюватися та розвиватися. Основними видами органічної продукції, що виробляється та споживається в Україні, є фрукти, овочі, зернові культури, м’ясо та молочні продукти, крупи та хлібобулочні вироби. В асортименті органічної продукції ― понад 100 найменувань товарів українського виробництва,темпи росту якого у 5,5 разів вищі, ніж в країнах Європи, та майже в 5 разів, ніж у світі.

В Україні за активної участі бізнес-спільноти з органічного виробництва сформовано законодавчі умови для розвитку ринку органічної продукції ― прийнято Закон України «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції», що вводиться в дію 2 липня 2019 року. На сьогодні Мінагрополітики і разом з Держпродспоживслужбою, представниками органічного ринку, серед яких і Громадська спілка «Органічна Україна», готується низка підзаконних нормативно-правових актів, необхідних для повноцінної імплементації положень прийнятого закону:

Порядок (детальні правила) органічного виробництва та обігу органічної продукції.
Порядок сертифікації органічного виробництва та/або обігу органічної продукції.
Порядок ведення Реєстру операторів, Реєстру органів сертифікації та Реєстру органічного насіння і садивного матеріалу.
Переліку органів іноземної сертифікації;
Перелік речовин (інгредієнтів, компонентів), які дозволяється використовувати у процесі органічного виробництва та які дозволені до використання в гранично допустимих кількостях.
Однак заходи для підтримки органічного сільського господарства не обмежуються лише створенням та впровадженням відповідного нормативного поля. Інші заходи для стимулювання розвитку виробництва органічних продуктів ― це цільова підтримка органічного сільського господарства та виробництва органічної харчової продукції, оскільки міжнародна сертифікація щодо дотримання органічного стандарту ― це обов’язок виконати усі необхідні вимоги господарської діяльності та добровільно брати на себе додаткові органічні зобов’язання, пов’язані з виробництвом, що, безперечно обумовлює більшу вартість органічної продукції, порівняно з неорганічною. Така «цінова надбавка за органічне виробництво», компенсує органічним фермерам вищу собівартість виробництва та нижчу врожайність.

Досвід інших країн свідчить, що узгоджена та цільова підтримка органічного сільського господарства сприяє розвитку такого виробництва та ринку.

Так, з 2003 року спільна сільськогосподарська політика ЄС ґрунтується на Схемі єдиних виплат (SPS), пов’язаній з розміром оброблюваної площі ферми (так зване «роз’єднання»). Ці прямі виплати визначаються системою «перехресного погодження», що означає виконання вимог норм, необхідних для отримання допомоги від ЄС (cross-compliance). Це вимагає від фермерів: 1) виконувати вимоги Сприятливих умов для сільського господарства та навколишнього середовища (Good agricultural and environmental condition, GAEC) та 2) дотримуватися стандартів харчової безпеки (охорони здоров’я громадськості), здоров’я та добробуту тварин, а також збереження навколишнього середовища. Якщо фермери не виконують ці вимоги, то прямі виплати можуть бути скорочені або навіть повністю припинені. Щоб звертатися щодо виплат згідно з Другою частиною Спільної сільськогосподарської політики, фермери повинні виконати усі умови Першої частини Спільної сільськогосподарської політики.

 Головними цілями Другої частини Спільної сільськогосподарської політики є розвиток сільських територій та невиробничих функцій сільського господарства, що є головним користувачем земель та води у Європі. Окремі країни можуть підтримувати різні заходи для досягнення цих цілей (а також добробуту тварин), які є вищими вимогами, ніж перелік Першої частини Спільної сільськогосподарської політики. Участь фермерів у Другій частині Спільної сільськогосподарської політики спонукає до отримання субсидій,які ґрунтуються на конкретному проекті. У більшості країн Європейського Союзу це є джерелом та основним обґрунтуванням для субсидій органічному сільському господарству.

Україна має високий потенціал для розвитку органічного виробництва внаслідок зростання зацікавленості як внутрішнього споживача, так і міжнародних покупців, поступового підвищення рівня обізнаності населення щодо органічних продуктів, бажання вживати якісну продукцію та наявності активних виробників органічного сектору.

Проте подальший значний розвиток органічного виробництва в Україні потребує відповідної державної підтримки, напрями та інструменти якої обговорювалися під час X-ї Міжнародної агропромислової виставки та форуму з розвитку фермерства, в рамках якої Ви взяли участь у заході АГРОПОРТ ЗАХІД ЛЬВІВ (21-22 березня 2019 р., м. Львів) і висловили готовність сприяти такій підтримці.

Тож від імені органічного бізнесу просимо підтримати запровадження відповідних інструментів державної фінансової підтримки органічного виробництва в Україні шляхом передбачення у проекті Держбюджету на 2020 та наступні роки відповідної бюджетної програми «Фінансова підтримка розвитку органічного виробництва продукції рослинництва, тваринництва, харчової продукції і кормів» в обсязі 600 млн. грн. на 300 тис. га земель з розрахунку:

господарствам, що мають під органічним сільськогосподарським виробництвом до 500 га,―3 тис. грн./га(100 тис. га х 3 тис. грн./га = 300 млн. грн.);
господарствам, що мають під органічним сільськогосподарським виробництвом до 1000 га, ― 2 тис. грн./га (100 тис. га х 2 тис. грн./га = 200 млн. грн.);
господарствам, що мають під органічним сільськогосподарським виробництвом понад 1000 га, — 1 тис. грн./га (100 тис. га х 1 тис. грн./га = 100 млн. грн.).
Автор: Олена Березовська

 

Інфоіндустрія

Читайте нас у Telegram

Пов’язані теми:

Популярні Новини

Підпишись на Infoindustry