30 листопада 2021 року Верховна Рада України прийняла у другому читанні проєкт Закону України №5600 “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень” (далі – “Законопроєкт №5600”).
Фінальний текст Законопроєкту ще не доступний, проте експерти PwC в Україні слідкували за процесом голосування поправок до цього Законопроєкту і нижче надають перелік частини основних і важливих змін, які можна очікувати щодо оподаткування доходів фізичних осіб (ПДФО).
В частині оподаткування доходів від продажу нерухомості (п. 172.2):
В перелік об’єктів нерухомості, дохід від продажу яких може не оподатковуватися при продажі один раз протягом року, внесені земельні ділянки сільськогосподарського призначення, безпосередньо отримані платником податку у власність у процесі приватизації або виділені в натурі (на місцевості) власнику земельної частки (паю), а також земельні ділянки, отримані у спадщину
Дохід, отриманий платником податку від продажу протягом звітного податкового року другого об’єкта нерухомості, а також усіх наступних продажів об’єктів, що отримані у спадщину, оподатковується за ставкою 5% ПДФО від доходу від продажу
Дохід від продажу протягом звітного податкового року трьох та більше об’єктів нерухомого майна оподатковується за ставкою 18% ПДФО від чистого доходу(!), тобто різниці між доходом та вартістю придбання такого об’єкту нерухомості, розташованого на території України, включаючи (але не виключно) таке:
вартість витрат на придбання та набуття права власності на нерухомість за різних умов (купівля, міна, будівництво, отримання частки зі статутного капіталу, іпотека і т.і.) та реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснювалися у зв’язку з придбанням /отриманням прав на нерухомість
вартість об’єкта нерухомості, що був задекларований фізособою як об’єкт декларування у порядку одноразового (спеціального) добровільного декларування (амністійного декларування)
вартість об’єкта нерухомості, що був отриманий при ліквідації (припиненні) юридичної особи (у тому числі іноземної) або утворення без статусу юридичної особи (у тому числі іноземного) платником податків – акціонером (учасником, партнером, пайовиком, засновником, контролюючою особою)
вартість подарованого об’єкта нерухомості, яка дорівнює сумі державного мита, реєстраційного збору чи інших аналогічних платежів, податків та зборів, сплачених у зв’язку з таким даруванням.
За умови амністійного декларування можна буде зменшити оподатковуваний дохід на задекларовану вартість:
цінних паперів (ЦП) під час розрахунку інвестприбутку від продажу таких ЦП (п. 170.2.2)
рухомого майна у вигляді авто/мотоцикла/мопеда чи іншого ТЗ під час розрахунку прибутку щодо третього та наступних продажів за рік (п. 173.2)
майнових прав (право вимоги) під час розрахунку доходу від продажу права вимоги, або отримання грошей у рахунок погашення боргу за таким правом вимоги (п. 19 підрозділу 1 розділу ХХ “Перехідні положення”).
Також розширено коло декларантів, які мають право скористатися податковою амністією, оскільки обмеження буде діяти тільки для осіб, які виконували в Україні публічні функції у розумінні ЗУ «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», починаючи з 1 січня 2010 року.
Уточнено що всі доходи з іноземних джерел оподатковуються за ставкою 18%, крім таких видів доходів, які мають розраховуватися за спеціальними правилами (п. 170.11):
іноземні дивіденди
інвестприбуток
прибуток контрольованих іноземних компаній (КІК)
розподіл прибутку, включаючи накопичений за минулі періоди, з утворень без статусу юридичної особи, яке не є КІК.
З’явиться новий порядок оподаткування виплат від іноземного утворення без статусу юридичної особи (п. 170.11-1):
розподіл прибутку з трастів та інших іноземних утворень без статусу юридичної особи (не КІК), оподатковується за ставкою 9% ПДФО
фізособа – отримувач таких виплат, зобов’язаний подати разом із річною податковою декларацією копії таких документів:
рішення уповноваженої особи (трастового (довірчого) керуючого), з інформацією, що виплата здійснюється у зв’язку з розподілом прибутку
письмове підтвердження наявності у платника податку прав на одержання таких виплат.
Уточнені деякі моменти щодо надання та адміністрування податкової знижки:
право на податкову знижку щодо витрат на освіту надано не тільки батькам, але й опікунам і піклувальникам, включаючи батьків-вихователів
на 2021 та 2022 рік до податкової знижки включаються в повному обсязі витрати на допомогу медичним закладам, а також витрати на лікування та придбання лікарських засобів та/або виробів медичного призначення, необхідних для лікування гострої респіраторної хвороби COVID-19, витрати на вакцинування для профілактики гострої респіраторної хвороби COVID-19, а також витрати на сплату страхових платежів, сплачених страховику-резиденту за договорами страхування на випадок захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19, платника податку, та членів його сім’ї першого ступеня споріднення
передбачено, що контролюючий орган не може в цілях підтвердження витрат вимагати інформацію у платників податків, що міститься в базах, доступ до яких він безпосередньо має.
Звертаємо увагу, що це не повний і не деталізований перелік запропонованих змін. Ми розкажемо про інші суттєві зміни у наступних повідомленнях.
Законопроєкт набирає чинності з 1 січня 2022 року (крім окремих положень), за умови підписання Президентом Україні.