З експортом російських добрив знову виникли складнощі

Російські виробники добрив “Еврохим” та “Уралкалий” повертаються до перевезень через річкові порти. Це вдвічі дорожче, ніж перевезення залізнодорожним транспортом, проте останній просто “не вивозить” навантаження після санкцій.

Залізнодорожний транспорт завантажений через збільшення товарообороту з Китаєм. І тут більше йде мова про завантаження полотна, ніж вагонів, бо виробники добрив мають багато своїх і продовжують збільшувати парк. Проте проблема із завантаженністю залізнодорожної мережі настільки серйозна, що “Еврохим” та “Уралкалий” почали не орендувати, а купувати порти на Камі (назва річки). Це явно дорожче, ніж купити потримані вагони. Дійсно, Уралхім має родовище калійно-магнієвих солей біля Ками, проте річкові перевезення добрив все одно залишаються нейомвірно дорогими. Щонайменше, ці родовища знаходяться, м’яко кажучи, не біля порту. Тобто, добуті солі до барж все одно будуть доставлятися залізною дорогою і вдруге перевантажуватись. Звідти, через Каму, Волгу та ряд інших каналів буде відкриватися шлях до Каспійського, Азовського, Чорного, Балтійського та Білого моря. Так ще відносно прийнятно здійснювати перевезення до Африки, проте шлях до Азії буде значно довшим й дорожчим.

Є також інші очевидні мінуси водного транспорту: навігацію Камою триває всього півроку, а тонажність транспорту обмежена. Суховантаж класу “річка-море” еквівалентний максимум двом залізничним поїздам (складам). Ну і, на відміну від залізниці, водний транспорт залежить навіть від притоки води з дощами.

Підсумуємо одним прикладом: як тільки завершилась політика планової економіки, перевезення Камою припинилися через неокупність. Деякі перевезення зберігались силами “Сильвініту” через солікамський порт, проте їх об’єм поступово зменшувався, а в 2015 році порт був виставлений на продаж.

Ріст уваги до портів в 2022 році відбувся лише завдяки блокуванню європейських портів. Вони стали, можливо, єдиною альтернативою. Тим паче, що об’єм перевезених вантажів з росії до КНР в січні 2023 став на 82.9% більшим, ніж рік тому – 1.5 млн тонн. Експорт добрив збільшився на 41%. Є чимала ймовірність, що тарифи на перевезення залізницею помітно виростуть, отже, річкові перевезення стануть не такими вже й дорогими. Тим паче, в літній час збільшується кількість пасажирських перевезень, як наслідок – падає кількість вантажних перевезень. Саме в цей час річкові перевезення досягаються пікових значень. Проте, є ризик, що на зворотному шляху суда будуть перевозити багато “повітря”. Досить небагато існує товарів, які вигідно перевозити річковими шляхами. В основному – великогабарит, на кшталт, заводського обладнання.

Повідомляє Рупек.

Читайте нас у Telegram

Популярні новини

Підпишись на Infoindustry