Участь в Тримор’ї посприяє експорту українського зерна

Європейські країни-учасниці Ініціативи трьох морів (3SI, Тримор’я) створили новий формат партнерства й ухвалили рішення щодо участі України в усіх проєктах об’єднання на правах країни-партнера.

Про це пише ports.ua із посиланням на Euractiv. .

На відміну від стратегічного партнерства, яке пов’язує країни Тримор’я із США, Британією чи Європейською комісією, нова форма партнерства адресована потенційним країнам-членам ЄС.

«Ми вирішили створити особливий, новий тип партнерства з Ініціативою трьох морів — окрім стратегічного партнерства — партнерство через участь. Це новий тип партнерства, який призначений не лише для України. Ми сьогодні дали його Україні, але ми виходимо з того, що таке ж партнерство можуть розділити і ті країни, які розташовані в Центральній Європі і не є членами Євросоюзу, але прагнуть до нього приєднатися», — наголосив президент Польщі Анджей Дуда під час саміту країн 3SI у Ризі в понеділок, 20 червня.

Подати заявку щодо такого формату співпраці можуть країни, які перебувають на шляху до вступу до Європейського Союзу. Анджей Дуда також наголосив, що всі країни Тримор’я виступають за надання Україні офіційного статусу кандидата в ЄС.

Україна неодноразово виявляла бажання доєднатися до 3SI. Президент України Володимир Зеленський, якого запросили взяти участь у саміті як гостя за відеозв’язком, заявив, що Україна повинна стати повноправною учасницею Ініціативи трьох морів.

Володимир Зеленський наголосив на тому, що Україна може розвивати співпрацю з учасниками ініціативи в енергетиці, доєднатися до проєкту транснаціональної мережі автомобільних доріг Via Carpathia та інтегрувати свою залізничну систему з європейською мережею залізниць.

Водночас експерти вважають, що проєкт Тримор’я може допомогти Україні з вирішенням питання експорту зерна.

«Зараз єдиний логістичний маршрут для українського зерна проходить через румунський порт Констанца. Щоб доправити вантаж у цей порт, потрібне залізничне перевезення… Зараз шляхом Ініціативи трьох морів іде адаптація, для того, щоб уніфіковано допомогти у відновленні тих частин залізничних колій, які були зруйновані. Є також ідея доправляти збіжжя і через інші країни Центральної та Східної Європи. Тому ініціатива Тримор’я вигідна усім учасницям», — пояснила доцентка кафедри Міжнародних відносин та міжнародного права Київського університету ім. Б. Грінченка, асоційована експертка Ради зовнішньої політики «Українська Призма» Вікторія Вдовиченко.

За словами старшого аналітика та голови Східноєвропейської програми у Безпековому центрі «Європейські цінності» Давіда Стуліка, наразі у межах Тримор’я планується посилити взаємну інфраструктуру, зокрема транспортну.

«Що стосується зерна, Україна має основну інфраструктуру на річках та морі, але зараз це заблоковано. Треба буде створити склади-магазини для перевантаження зерна, влаштувати залізничні термінали і зміцнити залізничну інфраструктуру. Бо вона не така густа ― країни Тримор’я не дуже інтегровані між собою по залізниці, як країни Західної Європи. Це стосується й інших транспортних мереж. Наприклад, між Чехією та Австрією, які є сусідніми країнами, і досі немає єдиної автостради, немає швидкісної колії, лише зараз її будують. А Чехія входить до Європейського Союзу… Є багато потенціалу і можливостей усе це покращити. Щоб ці країни були зінтегровані, об’єднані не лише інфраструктурою, а й іншими спільними проєктами», — уточнив експерт.

Ініціатива трьох морів була започаткована за ініціативою Польщі й Хорватії у 2015 році з метою поглиблення інтеграції країн Центральної та Східної Європи, розвитку транскордонних комунікацій та інфраструктури. Проєкт об’єднує 12 країн: Австрію, Болгарію, Естонію, Латвію, Литву, Польщу, Румунію, Словаччину, Словенію, Угорщину, Хорватію та Чехію. Територія країн-учасниць має вихід до Адріатичного, Балтійського та Чорного морів.

Читайте нас у Telegram

Популярні Новини

Підпишись на Infoindustry